Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Henk Lindeman schrijft openhartig en helder over de gevolgen van het herseninfarct dat hem overkwam, zijn revalidatie en het leven dat daarop volgde. Zijn herseninfarct zat aan de rechterzijde en dat levert op zichzelf al een bijzonder verhaal op. Want is het beeld van de halfzijdige verlamming met afasie bij een beroerte in de linker hemisfeer algemeen bekend, veel minder bekend zijn de specifieke problemen die na beschadiging van de rechter hemisfeer ontstaan, zoals ruimtelijke desoriëntatie en neglect. Henk geeft een goed beeld van deze problemen. Zijn herstel kan inspirerend zijn voor andere patiënten. Parallel aan het persoonlijke relaas van Henk geeft Ben van Cranenburgh uitleg over hersenen, stoornissen en herstel. Deze combi maakt dit boek ook interessant voor uiteenlopende hulpverleners in de neurorevalidatie.
Choose an application
Een praktische handleiding voor oplossingsgericht werken met mensen met hersenletsel (NAH) en hun naasten. Geschreven op basis van dagelijkse praktijkervaring. Geschikt voor begeleiders en behandelaars. Met veel voorbeelden, oefeningen, tips en tools. Met dit boek kun je meteen aan de slag in je eigen werk!
Choose an application
Dit boek werpt een licht op de verschillende oorzaken van een niet-aangeboren hersenletsel en op een aantal mogelijke gevolgen op het vlak van aandacht en informatieverwerking, geheugen, executieve functies, taal en spraak en praxis. Ook neglect wordt toegelicht. Bovendien worden actuele inzichten over verwerking (coping), verstoord ziekte-inzicht (anosognosie), gedragsveranderingen en ten slotte seksualiteit besproken.
niet-aangeboren hersenletsel (gez) --- neurologie (gez) --- neurologie --- hersenbeschadiging --- neuropsychologie --- NAH --- hersentrauma --- revalidatie --- Brain damage --- Pathophysiology --- Neuropsychology --- Methodology --- PXL-Healthcare 2014 --- klinische psychologie --- neuropathologie --- neuropsychiatrie --- NAH - Niet Aangeboren Hersenletsel
Choose an application
Traumatisch hersenletsel is de meest voorkomende vorm van niet-aangeboren hersenletsel bij mensen onder de vijftig jaar. Het gaat gepaard met een breed spectrum van problemen, zoals gedragsveranderingen, depressie, aandachtsproblemen en sociaal onaangepast gedrag. In 'Traumatisch hersenletsel' bespreekt Sven Stapert de diagnostiek en behandeling van deze ingrijpenze aandoening.
Neurologische stoornissen. --- PXL-Healthcare 2018 --- neurologische aandoeningen --- hersenletsels --- NAH - Niet Aangeboren Hersenletsel --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- 616.831 --- Hersenbeschadigingen --- Diagnostiek --- Behandelingen --- Gedragsveranderingen --- Hersenletsel --- THL --- Hersenletsels --- Niet-aangeboren hersenletsel
Choose an application
Per jaar krijgen de ouders van bijna 20.000 kinderen (tot twintig jaar) te horen dat hun kind Niet-Aangeboren Hersenletsel (NAH) heeft opgelopen, bijvoorbeeld door een val, ongeluk, vechtpartij, neurologische aandoening of ziekte. NAH zie je vaak niet meteen aan de buitenkant, maar het kan verstrekkende gevolgen hebben voor het verdere leven van een kind of puber en zijn gezin. Afhankelijk van de plaats en aard van het letsel kan het kind bijvoorbeeld problemen in het dagelijks functioneren, het leren, gedrag en de belastbaarheid blijven ervaren. Dit betekent ook dat ouders, het onderwijs en de hulpverlening voor de uitdaging worden gesteld om voor deze leerlingen een vaak langdurig zorg- en onderwijstraject te realiseren. Dit praktische handboek geeft ouders een kijkje in de veranderde hersenen van het kind, zodat ze beter kunnen begrijpen wat er nodig is, thuis en op school. Ze krijgen tips voor hun eigen verwerking, die van andere gezinsleden en voor het terugvinden van rust en balans in hun leven. De omgeving snapt beter wat zich afspeelt en krijgt handvatten om het gezin te ondersteunen. Voor de leerkracht biedt dit boek inzicht in de veranderde leefwereld van het kind, praktische uitleg en heldere, toepasbare handelingsadviezen. Wat kun je als leerkracht doen om de leerling bij te staan en te begeleiden in de eerste periode na het letsel? Hoe krijg je zicht op wat er veranderd is in het functioneren van de leerling en wat is nodig om hem zo optimaal mogelijk te laten functioneren? Hoe ga je om met de zorg die de leerling nodig heeft op langere termijn? Wat is haalbaar, waar liggen de grenzen van de betrokkenen?
606.1 --- hersenbeschadiging --- verstandelijk gehandicapte kinderen --- Neurologie --- 362.31 --- Neuropathology --- stroke --- hersenletsel --- onderwijs aan zieke kinderen --- kinderen met een beperking --- afasie --- revalidatie --- Hersenbeschadigingen ; jongeren. --- PXL-Healthcare 2018 --- neurologische aandoeningen --- hersenletsels --- NAH - Niet Aangeboren Hersenletsel
Choose an application
Breininzicht werpt – na een algemene inleiding over de werking van de hersenen - een licht op de verschillende oorzaken (bvb. verkeersongeval, beroerte, ziekte, …) van een niet-aangeboren hersenletsel en op een aantal mogelijke gevolgen op het vlak van aandacht en informatieverwerking, geheugen, executieve functies, taal en spraak. Ook neglect wordt toegelicht. Bovendien worden actuele inzichten over verwerking (coping), verstoord ziekte-inzicht (anosognosie), gedragsveranderingen en ten slotte seksualiteit besproken. Per onderwerp wordt een vaste structuur gevolgd. Een theoretisch kader op basis van recente literatuurgegevens wordt gevolgd door aandachtspunten bij de diagnostiek, waarna er uitgebreid wordt ingegaan op de mogelijkheden om de gevolgen te behandelen en/of met de gevolgen te leren omgaan. Ter verduidelijking zijn veel voorbeelden en casussen opgenomen en worden heel wat omgangstips meegegeven. Dit boek werd geschreven voor studenten uit opleidingen in de gezondheidszorg die meer willen weten over de klinische toepassingen van neuropsychologie (theoretische achtergrond, diagnostische en therapeutische mogelijkheden). Het is echter ook geschikt voor mantelzorgers en familieleden van patiënten met een hersenletsel, om hen te helpen om de problematiek beter te begrijpen en om op een verantwoorde wijze om te gaan met de persoon met NAH. Voor de meer ervaren clinicus kan de inhoud van het derde deel zeker een meerwaarde bieden.
Niet-aangeboren hersenletsels --- Neuropsychologie --- #KVHB:Neurologie --- #KVHB:Hersenbeschadiging --- #KVHB:Neuropsychologie --- #KVHB:Niet-aangeboren hersenletsel --- 606.1 --- neurologie --- niet-aangeboren hersenletsel --- hersentrauma --- revalidatie --- neuropsychologie --- NAH Niet-Aangeboren Hersenletsel --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- NAH --- 616.831 --- Cognitieve stoornissen --- Gedragsveranderingen --- 609.16 --- Hersenletsel --- niet-aangeboren hersenletsel - NAH --- neurologie, epilepsie --- Neurologie --- hersenletsel --- psychotherapie --- Psychiatry --- Hersenbeschadigingen. --- Brain damage --- Neuropsychology --- Case studies --- PXL-Healthcare 2014 --- klinische psychologie --- neuropathologie --- neuropsychiatrie --- NAH - Niet Aangeboren Hersenletsel
Choose an application
Portretten van mensen die getroffen zijn door een NAH Niet-Aangeboren Hersenletsel vormen de kern van dit boek. De getuigenissen hebben één rode draad: er was een leven voor en er is een leven na de hersenaandoening. Een breuk in de levenslijn markeert deze levens. Het tweede leven is een zoektocht, niet gemakkelijk, met veel pijn, vallen en opstaan, maar biedt ook nieuwe perspectieven. Het is weliswaar niet hetzelfde maar ook het tweede leven kan zin, betekenis, vreugde en geluk brengen. Het blijft evenwel vechten en zoeken.Het eerste deel van dit boek beschrijft de achtergrond en de gevolgen van een NAH, zowel voor volwassenen als voor kinderen en jongeren. Het tweede deel licht op basis hiervan het therapeutisch aanbod toe. Deel drie geeft een aantal aanbevelingen van ervaringsdeskundigen aan hulpverleners, een lijst met signalen voor partners en familie, psycho-educatieve adviezen voor therapeuten, patiënten en omgeving en ten slotte tips voor een blijvende motivatie. Het laatste deel bevat een synthese van het Vlaams Hersenletselplan, dat de basis vormt voor een beleid rond hersenaandoeningen.
Hersenbeschadigingen. --- hersenletsel --- Neuropathology --- Niet-aangeboren hersenletsel --- 606.1 --- NAH Niet-Aangeboren Hersenletsel --- niet-aangeboren hersenletsel --- getuigenissen --- NAH --- niet aangeboren hersenletsel --- verstandelijk gehandicapten --- Neurologie --- 362.31 --- PXL-Healthcare 2018 --- neurologische aandoeningen --- hersenaandoeningen --- hersenletsels --- NAH - Niet Aangeboren Hersenletsel --- Hersenbeschadigingen --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Revalidatie --- Hulpverlening --- Therapie --- Hersentrauma. --- Neurologische aandoeningen ; NAH ; Beleid. --- Neurologische aandoeningen ; NAH ; Revalidatie. --- Neurologische aandoeningen ; NAH ; Therapie. --- Neurologische aandoeningen ; NAH ; Hulpverlening. --- Niet-aangeboren hersenletsels. --- Hersenaandoeningen ; Hersenbeschadigingen. --- Hersenletsel --- Sport
Choose an application
Dit boek geeft inzicht in de problematiek van hersenletsel en biedt antwoorden en waardevolle tips voor diegenen die met hersenletsel te maken krijgen: de patiënt zelf, de omgeving (mantelzorger) en de professional. Wat houdt hersenletsel in en wat zijn de gevolgen? Waar loop je in de communicatie tegenaan en hoe kun je de communicatie zo goed mogelijk afstemmen?
hersenletsel --- Neuropathology --- mantelzorg --- communicatie --- vraaggestuurde zorg --- #KVHB:Hersenbeschadiging --- #KVHB:Communicatie; hersenletsel --- #KVHB:Niet-aangeboren hersenletsel --- 606.1 --- hersentrauma --- neurologie --- 616.831 --- Hersenbeschadigingen --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Revalidatie --- Communicatie --- bejegening --- cerebrovasculair accident (CVA, hersenbloeding, hersenischemie, passagère cerebrale ischemie) --- cerebrovasculaire aandoeningen (beroerte) --- communicatie (leesbaarheid) --- niet-aangeboren hersenletsel --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- neurologie, epilepsie --- (zie ook: informed consent) --- PXL-Healthcare 2018 --- neurologische aandoeningen --- hersenletsels --- NAH - Niet Aangeboren Hersenletsel --- communicatiestoornissen --- Hersentrauma
Choose an application
Hersenletsel is een ingrijpende gebeurtenis, in de eerste plaats natuurlijk voor degene die het overkomt. Onze maatschappij heeft nauwelijks besef van de impact die hersenschade heeft op het dagelijks leven van allen die er bij betrokken zijn; zelfs voor ervaringsdeskundigen is en blijft het een permanente zoektocht. Kennis delen helpt, vandaar dit boek.De uitgave omvat drie delen. Deel 1 bevat ervaringsverhalen over de impact van hersenletsel op de persoon zelf en zijn omgeving, vele hiervan zijn geschreven door de partner. Andere verhalen zijn opgetekend na uitgebreide diepte interviews. Deel 2 omvat kennis en achtergronden over hersenletsel, waarbij de aangereikte kennis zo is beschreven dat deze ook voor de niet-professional toegankelijk is. Deel 3 bevat de informatie die nodig is om de hulp/ondersteuningsvraag, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt op een gestructureerde manier in kaart te brengen. De International Classification of Functioning (ICF) vormt daarbij de leidraad.Hersenletsel heb je niet alleen geeft een veelzijdige kijk op de problematiek rondom niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Het stelt betrokkenen getroffenen, partners, gezins- en familieleden, vrienden, (semi) professionals en mantelzorgers in staat te leren van elkaars kennis en ervaring door middel van ervaringsverhalen, nuttige achtergrondinformatie, heldere tips en een inventarisatie van veel voorkomende valkuilen in de omgang met mensen met NAH. Het boek biedt daarmee ook veel aanknopingspunten voor de nieuwe professionals op dit gebied, zoals de WMO medewerkers en de praktijkondersteuners huisartsen (POH-GGZ).
Hersenbeschadigingen --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Patiënten met hersenbeschadigingen --- Niet-aangeboren hersenletsel --- Hersenletsel --- 616.831 --- Dagelijks leven --- Relaties --- Hulpverlening --- 609.4 --- hersenletsel --- dagelijks leven --- relaties --- hulpverlening --- Patiënten met hersenbeschadigingen. --- Neuropathology --- PXL-Healthcare 2018 --- neurologische aandoeningen --- hersenletsels --- NAH - Niet Aangeboren Hersenletsel --- ICF; International Classification of Functioning
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|